top of page
חיפוש

תסמונת המתחזה – לא לנשים בלבד!



סצנה 1 # אני יושבת מול מנהל שאני מלווה כבר חצי שנה. "היה מפגש מצוין. את עוזרת לי מאוד, המפגשים שלנו מאוד משמעותיים עבורי". הקול אצלי בראש עונה "וואלה, אני עוזרת לו? אני בעיקר מקשיבה ושואלת שאלות, זה הוא שעושה את העבודה הקשה".


סצנה 2 # סיום תהליך ארוך בהנהלה של ארגון, אחד המשתתפים מסכם ואומר "הסדנה הייתה מצוינת, נולדתי מחדש". ואני, בראש, חושבת: "טוב נו, הקבוצה באמת התמסרה לתהליך, המנכ"ל היה מאוד מחויב. מזל שלא שם לב איך פישלתי בתרגיל האחרון".

תסמונת המתחזה היא מצב שבו אנחנו מייחסים את ההצלחות שלנו למקריות, מזל או אנשים אחרים. אנחנו חשים שההישגים שלנו אינם קשורים ליכולות, לכישורים או למעשים שלנו.


זו לא אבחנה פסיכולוגית רשמית, אבל היא נמצאת ברמה כזו או אחרת אצל רבים מאיתנו ומהאנשים בסביבה שלנו. תסמונת המתחזה מורכבת מספק עצמי, חרדה, פרפקציוניזם וחשש מכישלון.

מחקרים רבים העוסקים בתסמונת המתחזה מתמקדים בנשים, בעיקר סביב עולם התעסוקה וקידום הקריירה. עם זאת, היא אינה נחלתן של נשים בלבד, ועל פי מחקרים, 70% מהאוכלוסייה לוקים בה ברמה כזו או אחרת.




אם מצאתם את עצמכם חושבים:

- אנשים חושבים שאני הרבה יותר מוכשר ממה שאני באמת

- אני מתמקדת בכישלונות שלי הרבה יותר מאשר בהצלחות

- לפעמים אני חושבת שהגעתי לתפקיד הזה כי הייתי בזמן הנכון והכרתי את האנשים הנכונים ולא בהכרח כי יש לי את הכישורים לעשות אותו

- פעמים רבות אני משווה את עצמי לאחרים ומוצא אותם חכמים ומוכשרים יותר ממני

- כשאנשים משבחים אותי על משהו שהשגתי, אני חוששת שלא אוכל לעמוד בציפיות שלהם ממני בעתיד.

כנראה שגם אתם חלק מאותם 70% (לשאלון המלא לחצו כאן).


תסמונת המתחזה עלולה לגרום לנו להימנע מסיטואציות, לא להביע את דעתנו בפומבי, להתרחק לקחת על עצמנו פרויקטים מורכבים, לא להציע את עצמנו לתפקיד בכיר ולא לנסות דברים חדשים.


מה עושים?

הדרך הכי טובה שאני מכירה להתמודד היא לעבוד על התודעה, להחליף את הקולות בראש בקולות אחרים. להפנים את האמירות והפידבקים המצוינים שקיבלנו עד שיהפכו להיות מה שאנחנו אומרים לעצמנו.

להבין שטעויות או כישלונות הם חלק מהחיים, שאף אחד לא מושלם ולהתמקד בהצלחות, להכיר בהן ולזכור אותן.

ובעיקר - לעשות את הכי טוב שלנו בכל רגע נתון, להתייחס לעצמנו בחמלה ולהפסיק להשוות לאחרים.


41 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page